Alla inlägg under oktober 2010

Av timeless - 27 oktober 2010 17:17

       Idag är jag så stolt, att hälften kunde vart nog! =D.

 

Jag, mamma o pappa åkte idag till veterinärkliniken i partille med alla 10 valparna för att Id-märka,vaccinera och vet.besikta dem.

Jag hade förväntat mig att det skulle bli jobbigt, då de faktiskt är 10 st och att dem skulle högga och skrika allt vad de kunde =P.


Men inte ett enda hugg, visst 4 av dem pep lite högt när id-märkningsnålen gled in, men inte annars. Alla var dem hur duktiga som helst, och veterinären och djursjukvårdaren var hur goa och duktiga som helst dem också!

Och dem visste dessutom vem pappan till valparna var när jag nämnde rasblandningen. Jag har vart där tidigare med honom och när de frågade vad det var för blandning i dem och jag sa det, så skrattade dem o sa: Ja, men då är det väl Arne som är pappa då eller?


Så han är ju inte "en i mängden" hos dem, de kommer verkligen ihåg lille Arne =).

Men dem tyckte allihopa där, att valparna var ursöta =).


Sen fick jag beröm också av veterinären när hon besiktade dem. Hon sa namnet på valpen o ville att jag skulle ta upp den för att hon skulle säkerhetskolla chippet och besikta dem sedan, jag tog upp rätt valp hela tiden - inte så konstigt jag har ju lärt mig vilka alla är och hur dem ser ut =).


Hon sa i alla fall att jag är riktigt duktig som har så bra koll på valparna, att jag vet vem som är vem. För många gånger händer det att folk säger att en valp heter si o så, och sedan när de ska ta upp valparna en o en igen för kontrollering av Chippet så stämmer det inte alls, de tar upp fel valp och då kan dem ha typ mellan 4-7 valpar. Jag har 10st (!) och har koll på alla =). Och jag är grymt stolt över det, men det blir väl så när man lägger ner mycket tid och glädje på dessa hårbollar =)


Sedan undrade dem med om alla valparna var sålda, vilket dem inte är. Och de sa då att veterinärbesiktningen gäller ju bara i 7dagar, men om jag behöver komma tillbaka och besikta igen så är den gratis =). Så det är ju bra, det hade ju blivit mer kostnader annars. Men veterinärbesiktning är ju viktigt, dels för mig och dels för köparen. Är den äldre än 7 dagar så kan det ju bli problem med försäkringar i grejer.


Men alla valparna var i allafall UA idag =). Och hon lade även till en egen liten kommentar på besiktningsintyget om valparna =). Att dem allihopa är underbara =D. Haha.!

Inte så konstigt när dem har underbara föräldrar ;-)


Så nu är det bara 4st kvar som söker hem, och förhoppningsvis kommer dem också hitta sina nya hem snart =).


Nej, nu ska jag ta en cigg. Sen ska vi käka mat!


Bye bye! =)

Så massa beröm fick jag! =D.

Av timeless - 18 oktober 2010 20:33

Saknaden kommer bli stor efter alla mina små pälsbollar när de flyttar! Nu är det verkligen inte långt kvar tills de flesta av dem kommer att flytta till sina nya ägare. Och det känns lite ledsamt, men ändå skönt =)

 

Det är skönt på många sätt och vis, nämligen att jag för det första får tillbaka mitt eget rum igen =P Just nu är det mestadels ett valprum, förutom att jag o Kita o Arne sover där inne på kvällarna och är där inne och busar en hel del om dagarna.


Sen tycker jag att det är skönt med att valparna får egna familjer, där de blir en del i en familj. De får mycket mer egentid då än vad jag kan erbjuda dem allihopa. Jag tar givetvis ut dem en o en från rummet dagligen och ger dem egentid också men det blir en annan sak när de blir helt ensamma med sin nya familj =) Då får dem ju ALL uppmärksamhet!


5 av valparna är hittils "hel" tingade eller vad man ska säga =) och det är: Hugo, Leeroy, Doris (hon ska heta så nu och inte Troya för det klickade inte med Troya), Tanya och Tyra =). Hugo ska till Sjövik, han ska bo på landet hos min syster o hennes man och deras 2 barn. Sjön finns alldeles i närheten och skog med samt att de har en egen trädgård =) Han kommer definitivt leva livet =)


Leeroy ska bo hos min bror som bor gården brevid mig, han ska bli lastbilsåkare ihop med husse ;-). Så han kommer åka iväg på mycket äventyr den tuffe lilla rackaren. Kan riktigt se mig honom åka runt i lastbilen med sin lilla husse =) Coolingar!


Doris ska ju till min bror på hemlig ort ;-). Men hon ska stanna här fram tills Januari i alla fall och det är jag mycket glad för, då hon är min favorit.

Hon är störst i kullen, totalt orädd, kaxig, framåt, vänlig och en total vildbatting! Underbar!!


Tanya ska till hemligt ställe, mer info om det senare ;-)


Och Tyra ska till Jeanette och hennes man och deras 2 barn här i Göteborg =). Känns som att hon också kommer få det bra och dom verkade vara riktigt seriösa, och trevliga var dem också =).


Alla dessa valpar (utan Doris då förstås) flyttar den 29:e oktober (om inget inträffar, någon kanske vill hämta lite senare).


Sen är det 5 more puppies to go =). Men dem kommer säkert också hitta sina hussar och mattar. En av valparna ska också antagligen till Gävle, men hussen kommer inte ner förrän helgen den 8:e Nov. Så då flyttar säkert ännu en till =) Och då är det 4 valpar kvar här.


Jag kommer självklart sakna dem allihopa, men hittils känns det garanterat bra bland deras nya hem och jag känner att jag gjort ett bra val.


Jag har fått tips att jag ska lita på min magkänsla när jag säljer mina valpar. Känns det inte bra så är dt inte bra. Och kan säga att hittils i alla fall så har det kännts bra =) Bland allihopa =).


Sen är ju det roligaste också att Hugo och Leeroy kommer jag få vara hundvakt till =D. Hugo kommer vara här en hel del den första tiden, då min syster pluggar, hennes man jobbar och när ingen av dem är hemma och kan vara med honom så släpper dem av honom här =) Hos sin mamma o pappa, och sin syster tills hon åker =). Kommer bli riktigt kul!


Leeroy kommer jag få passa en del med i början, då husse kommer jobba och vi vet ännu inte hur det blir i början, om han får följa med eller ej till jobbet. Tur då att de har mig! Mohaha! =)


Sedan när alla valparna flyttat till sina nya hem, så ska jag definitivt storstäda mitt rum, och kommer säkert möblera också. =).

Sedan hade jag tänkt att skaffa en stor bia bädd (eller varsin) till hundarna och lära dem att ligga i den istället för i min säng. Det är ju visserligen mysigt att ha dem i sängen, men det blir ganska trångt med en stor rottis i sängen som tar sig friheter samt en liten plutt som alltid ska ligga uppe på min hals eller nere vid mina knäveck =) Så det ser ut som om att de ska få sig varsin bädd i tidig julklapp och bli avvanda =P


Ska ringa nu i veckan också och boka in tid för vaccinering, id märkning, och veterinärbesiktning. Har ju rätt många valpar och det är en liten klinik vi ska till och de bad mig ringa en tid innan så de verkligen kan boka in mig i tid =). Tänkte kolla om de har tid en dag innan leveransdag eller samma dag =) Får se vad det blir =).



Men men, nu blir det mys för min del! Sedan ut med mina vuxna pälsbollar och sedan städa valprummet. Och sen nana =). See ya later =)

Av timeless - 17 oktober 2010 14:17

Jag blir riktigt förbannat trött på folk som tror att jag säljer mina valpar till vem som helst.

Jag tar ut valparna på gården 1-2 ggr om dagen, runt 30-50min varje gång så de får springa av sig, leka , underrsöka, träffa folk, hundar, människor. När jag märker att de är trötta så tar vi in dem igen.


Grejen är den med utevistelsen att den slutar alltid likadant, nämligen att folk jag inte ens känner kommer fram, frågar vad det är för ras och sedan börjar disskutera med sin vän/flickvän-pojkvän/mamma/pappa osv om vilken hund de ska köpa och vilken som är finast och de vill ha den finaste osv. UTAN att ens disskutera något med mig. Sedan säger de att JA men DEN valpen SKA vi nog ha, JA det ser ut som att det blir just DEN valpen.

Fortfarande utan att ha disskuterat saken med mig.


Bara för att det är blandrasvalpar jag föder upp så innebär inte det som så många tror att jag vill tjäna pengar på dessa. Jag är väldigt mån om vart mina valpar hamnar, och jag säljer inte till vem som helst. När jag först lade ut min annons så fick jag hur många svar som helst från folk som var intresserade, men jag har nekat de flesta då många utav dem verkligen inte passar in i min värld, bland mina valpar. Jag säljer inte dessa valpar till vem som helst för att bli av med dem, jag säljer dem till hem där jag känner en trygghet, där jag vet att valparna får stanna livet ut, och de allra flesta av dem som har hem idag får hem hos folk jag känner, där jag kan ge råd och stöd om det skulle behövas.


Sen är det vissa människor som kommer fram när vi är ute också som säger att valparna SKA ju vara GRATIS för det var ett misstag och då ska dem inte kosta pengar.

Jag kan säga att för det första så KOSTAR DEM PENGAR! Det är inte gratis att föda upp en valpkull, renras som blandras. Det kostar att vaccinera, id-märka, avmaska, vet.besikta osv. Det kostar pengar med foder, leksaker, rengöringsmateriel och annat smått o gott(torkypapper, rengöringsmedel,tidningar, såpa, svampar, diskborstar, moppar m.m ) Det finns också en kostnad som inte går i pengar, nämligen ENGAGEMANG, ORK, GLÄDJE, VILJA, OCH EN JÄVLA MASSA TID!.

Sen förstör dem en hel del också, som sedan kommer kosta en del att "bygga upp" igen, bland annat kablar, tapeter, dörrar, soffan i mitt rum, lampor, golv m.m OCh det är inte direkt heller gratis.


Jag har dessutom satt ett pris på valparna som jag anser inte vara för högt och inte vara för lågt. Anledningen till det är att man får tänka på utgifterna man har när man har valpar, att valpköparna är seriösa (vilket många inte är ändå, men man får lära sig sålla bland de seriösa och oseriösa, därför har många blivit nekade), sen om man har råd att köpa hund så ska man också ha råd att ha den. Det kostar att ha hund, det är inte gratis. Skulle jag skänka bort mina valpar så hade vemsomhelst velat ha, just för att dem är gratis. Då kan valparna hamna vart som helst. Men jag är MÅN om mina valpar, vill att de ska hamna i bra hem, där de får stanna, där jag kan lita på att de får det bra!.


Visst, valparna var ett misstag, men jag valde att behålla dem. Och eftersom att jag valde att behålla dem så har jag ett ansvar, ett ansvar att se till att de får en så god uppväxt som möjligt, att de hamnar i de bästa hemmen som går att finna till dem, och att de levereras friska med chip, vet.besiktning, vaccinerade avmaskade osv.

Jag lägger ner en hel del tid i dessa valpar, massa engagemang, lust och vilja. Jag tycker det är KUL med dessa valpar, och jag är glad att de finns till trots att de var ett misstag.


Så ni som tror att NI själva kan bestämma att ni ska köpa valp av mig, UTAN att jag godkänt er som köpare kan ju tänka en gång till extra. JAG bestämmer vart mina valpar hamnar, INTE ni!

Och dem är inte gratis!.


Och därmed BASTA!!


Så, nu har jag tagit o ventilerat mig lite! Back to the puppies!

Av timeless - 11 oktober 2010 16:37

Good morning sunshine!

 

Idag har jag pluggat lite och det känns så jävla gött!. Jag är snart klar med mitt första ämne och allt har hittils sett bra ut, jag måste nu bara beställa de andra böckerna till de andra ämnena så jag kan börja med dem med =).


Har vart ute med valparna med, 2ggr idag. Senast var nyss och de är helt slut allihopa! =).

Men de växer så de knakar, både kroppsmässigt och personlighet och självsäkerhetsmässigt =).

Det är inte direkt några fega valpar, de går gärna på egna äventyr nu, och lämnar flocken för att hitta på massa hyss! =). Men de lyssnar oftast på inkallning trots sina ynka 5v =).

Och de busar som dårar allihopa, och min favorit, Doris, numera TROYA är sin pappa upp i dagen när man busar med henne. Hon blir helt vild, morrar bits och busar. Hade hon haft en svans så hade den gått runt runt runt som sin mammas gör för det mesta när hon är glad, men hon är ju sin pappa upp i dagen och har ingen svans. Inte ens en svanskota. Bara en ryggrad och sen stopp. Och extra sporrar har hon med, på bakbenen. Men de ska nog tas bort, ska bara ringa veterinär kliniken och kolla hur det går till och vad det kan kosta.


Hon kan ju faktiskt skada sig när hon blir lite äldre, så det kanske är bättre att ta bort dem nu. Även fast man inte behöver, men det känns nog lite säkrare att göra det i alla fall.


TROYA a.k.a Doris, ska stanna hos mig till Januari, då hon sedan ska flytta ihop med min bror. Så jag får nöjet att dela en längre tid med henne, och ge henne grunduppfostran. Jag ska inte misslyckas med henne så som jag gjort med Kita =P. Troya ska få miljötränas, träffa människor, inte hälsa på varenda hund vi möter och endast säkra hundar som är 100% snälla, barn får hon ju träffa mycket genom min lillebror, och min storasyster =) Jag är ofta barnvakt hos syrran och då tar jag Troya med mig =). Ihop med Arne och Kita, och min syster ska ju ha Hugo, så det kommer ju vara 4 hundar där när jag är barnvakt =P haha.


Men valparna får ju tas för sig så de inte tar efter sina föräldrar vid hundmöten =). Inga fler sådana hundar här inte =) Men det blir nog bra! Och Leeroy a.k.a "Halvsvansen" ska flytta till min storebror som bor gården bredvid mig, så han kommer jag också träffa mycket! Det känns så otroligt kul att 3 av valparna hamnar inom familjen, då får jag ju se de alla växa upp på nära håll liksom =).


Har några andra intressenter också, men som ännu inte varit här dock och tingat/bokat sin valp . Några verkade mer intresserade och seriösa än andra, men jag litar på Sam & Kristina att jag ska gå på min magkänsla. Jag vill ju inte sälja valparna till vem som helst, och hur seriöst det än kan verka så känns det inte bra i magkänslan så ska man nog lita på den med.


Tex en jag pratat med, verkade vara hur bra som helst till att börja med ända tills h*n började fråga saker som jag verkligen inte vill veta av. Kan säga att frågorna som blivit ställda nu senast från denne person, visar bara att hunden kommer bli en statussymbol a.k.a K*kförlängare! Så dit kommer ingen valp! Då får man skaffa sig nått annat, typ gå in på BR och köpa sig ett stort plyschdjur eller nått!.


Nej, nu ska jag ta en cigg och ett glas cola =) Sedan ska jag städa lite mer i valprummet, och sedan käka mat! Bye bye!     

Av timeless - 6 oktober 2010 12:45

Hej allesammans!

 

Jag ska bara skriva ett par rader till er alla som läser min blogg!

Först vill jag tacka min käre vän Ida, för att hon peppat mig och tipsat mig om en hel del för att göra mig bestämd att bli av med haltin. Halti är en tillfällig lösning egentligen, för hundar som drar i koppel, kan också vara bra att använda den till det jag gjorde, en stark hund som gör utfall mot andra hundar. Men det är ett träningsredskap, som bara ska användas under en tid egentligen för att man ska kunna träna bort problemet.

Dock blev väl jag för bekväm med haltin på att jag fortsatte använda den och sket i att träna henne på det hon behövde tränas på.


Men från och med igår, åkte haltin officielt av, och jag införskaffade mig istället en ny sele, frun HURRTA COLLECTION. Och nu ska haltin förbli av! Den ska inte på igen, jag har bestämt mig! Tack Ida för att du tipsat mig, peppat mig, och gett mig råd! =) Ibland kan en liten spark i röva göra mycket =).


En sådan här, vadderad Y-sele är det jag har skaffat mig! --->http://www.hurttacollection.com/pro_selar

Och kan säga att den verkar vara grymt mycket bättre än min tidigare, från märket TRIXIE. Den var/är också vadderad för att inte skada varken hund eller päls, men jag tyckte inte den var så bra. Men det kan ha berott på att den typ är 2 storlekar för stora runt halsen.. haha =).


Så alla skitsnackare! Ni ska allt få se! Sen kan ni stänga igen brödintagen! Och kom för fan inte o slicka min röv o fjäska, för att sedan snacka skit som ni gör i vanlig ordning! Jag vet vilka ni är, ni ska ju inte tro att saker o ting inte kommer fram till slut.

Men men, mitt liv och mina hundar måste ju vara jävligt intressant med tanke på att ni snackar så jävla mycket om mig och mina älsklingar.. Haha!! Men jag säger bara: Karma is a bitch, and i fucking love that bitch!


Nu ska jag snart ut med mina älskade välpälsade hårbollar snart! Fast nu ligger Kita i min säng och sover med sin dotter Doris, som lärt sig klättra upp i min säng på något vis =P Haha.. Så nu får jag inte vara ifred i min säng längre, vaknade i morse av att en av valparna  låg bredvid mig och tuggade på mitt ena öra och min hals. Haha, kul uppvaknande? Eh, nej! =P haha.. Men men, det får man väl stå ut med när man har 10st underbara mini pälsbollar =).


Köpte också upp ett litet lager hundmat igår, både till mina vuxna och till valparna.

De vuxna får det jag bytte till, ett foder från hundköket som heter kyckling ock ris. Vilket har funkat oerhört bra på båda, förutom de dagar Kita har fått något annat utöver torrfodret =P då blir hon lite halvlös =P


Till valparna köpte jag en säck á 15kg, Pro-pac superpremium puppy dog food =P Eller något sådant =P Haha. Det är ett bra foder, vad jag hört, och verkar vara helt okej av det jag läst på innehållsförteckningen och det fick bli det helt enkelt =). Kostade 519:-, men jag tycker inte det var så farligt ändå, det till mina vuxna kostar 269kr för 15kg, visst det är lite billigare, kanske lite sämre. Men det funkar ju bra på mina hundar, så får nog fortsätta med det =). Fast det för de vuxna hundarna inom Pro-pac jag kollade på kostade bara 469kr för en 15kg säck o det var ju inte farligt det heller =P. Men men, jag håller mig nog till hundköket lite till, sen kanske jag ska byta till färskfoder, den dagen jag flyttar =) Haha! När jag är 35!! ;-).


Bye bye!

Av timeless - 2 oktober 2010 13:43

Idag blire party!

Ska ut på krogen idag med min syster, min fruga, Emelie och Anicka.

Hoppas på att det blir skoj, vilket det säkert kommer bli. Men just nu är jag väldigt seg, trött och slapp i hela kroppen. Haha! Så det är ju tur att det inte är NU vi ska ut utan ikväll =).


Så det hinner nog fixa till sig till kvällen förhoppningsvis =).


Men men, får väl se hur det blir på den fronten =P Kanske slutar med att man blir allt för dyngrak och trött redan här hemma innan vi drar iväg sedan =P Haha, så vi kommer säkert inte komma iväg =P haha.


Men men, huvudsaken är ju att vi får det roligt =).


Nu ska jag ta något att äta tror jag, sedan ska jag börja fixa iordning mig för resten av dagen =)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vilken av dessa är eran favorit hundras?
 Rottweiler
 Schäfer
 Irish Softcoated Wheaten Terrier
 Dobermann
 Chihuahua
 Lakenois
 Malenois
 Groenendael
 Tervueren
 Fransk Bulldog
 Engelsk Bulldog
 Amerikansk Bulldog
 Amstaff/American staffordshire terrier
 Staff/Engelsk Staffordshire Bullterrier
 Kauvkaskaja Ovtjarka
 Dogue De Bordeaux
 Grand Danois
 Irländsk Varghund
 Prazsky Krysarik
 Pudel (Alla varianter)

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards