Direktlänk till inlägg 26 januari 2013

Uppenbarligen så gör vi något rätt =)

Av timeless - 26 januari 2013 13:12

Som vanligt så kommer detta inlägg handla om hundar. Mina hundar.


Något som jag är väldigt glad över när det kommer till mina hundar, är att de *ta i trä* aldrig bråkar. Alltså de bråkar ju självklart, men de bråkar aldrig på allvar så att det blir blodvite.

Jag känner flera som har 2 hundar eller fler, där de inte kan vistas i samma rum en längre stund utan att bråka, tuggben och leksaker måste tas bort för att hundarna inte ska börja bråka om dem.

Hundarna får inte morra, de får inte brottas/vara hårdhänta i lek med varandra i rädslan att de ska börja bråka allvarligt.


Jag förstår inte grejen med det. För jag är totalt annorlunda med det, det kanske är just det som jag/vi gör rätt?.

4 hundar har jag, som alla kommer väldigt bra överens. Aldrig har de bråkat allvarligt så att det eskalerat till något farligt.

Mina hundar får vara just hundar, de får brottas, morra och vara hårdhänta/robusta mot varandra. De vet själva sina gränser och när de fått nog av varandra så går de undan och lägger sig någon annanstans eller letar upp mig för att avbryta buset.

Jag har alltid framme leksaker, godis, tuggben och dylikt till mina hundar.


Ibland vill de ha samma leksak, men då brottas de om vem som ska få den. Det morras och boxas, bits och brottas. Men inget allvarligt. Det låter värre än vad det egentligen är. Jag har aldrig sett mina hundar som några monster gentemot varandra och har därför heller varit orolig att de ska skada varandra. Jag låter mina hundar busa och brottas och morra, och använda sig av sitt kroppspråk för att tillåta dem använda sig av sin naturliga "ordbok".


När morfar skaffade Barbro, så var hon och Nikita dödsfiender. Barbro gjorde utfall mot Kita och Kita gjorde utfall mot henne och jag tänkte att detta bådar inte gott. Men vi tränade dem genom promenader, och tillslut tog morfar med sig Barbro upp till oss och det var som att vända ett blad i en bok för de blev bästa vänner direkt, när de var här, på Kita's revir. Och nu är de två oskiljaktiga. De sover ihop, uppfostrar varandras valpar och tvättar och putsar varandra. När Doris är för jobbig på Barbro så söker hon stöd hos Kita som säger ifrån på skarpen till sin dotter som då ger sig.


Arne är "alfan" i flocken. Han bestämmer och alla de andra hundarna respekterar hans "space". Han är lite av en surgubbe, när de andra vill leka så ska det vara på hans villkor om han ska vara med överhuvudtaget, annars blir han sur och bossig och brottas med de andra tills de lägger av. Han bestämmer och thats it. (I hans värld ;-P ).

Doris är en tonårsbrutta som försöker vandra uppåt i "flocken". Just nu är hon dessutom i trotsåldern också. Både Kita och jag har fullt upp med att uppfostra henne =P.

Barbro är en tuff liten råtthund, som vet vad hon vill och säger ifrån när hon inte gillar saker och ting. Och de andra respekterar henne.

Kita är en fet hund (på diet) som numera bara tar dagen som den kommer. Hon älskar att mysa och visar alla vem som är mattes älskling. Sätter sig till och med på mig, om det skulle vara så =P.


Åh, jag älskar dem alla och jag är otroligt glad över att de funkar så bra med varandra. Även om de är lite av "problemhundar" på utsidan, så är de helt exemplariska på insidan. Eller ah, förutom Doris då som hoppar upp på spisen, kastar sig upp i soffan och springer iväg på ryggstödet, racear så att mattorna flyger m.m men det är en annan historia ;-)


I vilket fall som helst, så anser jag att vi måste ju uppenbarligen göra något rätt i alla fall med tanke på att vi har 4 hundar som kommer så bra överens och aldrig bråkar allvarlig *ta i trä*. Men kanske det beror på att vi låter våra hundar kommunicera med varandra, utan att lägga oss i? Jag vet inte. Men är glad för att det är som det är.


Jaja, lite tankar i vanlig ordning. Idag ska man vara barnvakt åt syrrans barn. Max och Julia =) Mysungarna!


Bye bye!      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av timeless - 23 juni 2023 21:51

Eller vad är det man säger? Var väldigt längesedan jag skrev här och väldigt mycket har hänt i livet sedan dess. Av mina 4 hundar har jag i dagsläget bara kvar en, lilla Barbro som en gång i tiden var min morfars. När han gick bort så fick jag ...

Av timeless - 3 juli 2017 21:54

När det kommer till mina djur har jag alltid sagt att när dagen kommer då det blir dags för dom att lämna mig, så ska jag inte dra ut på det utan låta dom gå med värdighet. Jag trodde länge och ofta att Kitas tid var kommen för längesedan. Hon har...

Av timeless - 14 mars 2017 23:37

Yes! På torsdag är det dags. Då åker vi äntligen till London för att bland annat shoppa och träffa min fruga Nicole =D ska bli så skoj! Har aldrig vart i London, men har ju vart i Storbritannien tidigare dock =P Vet inte vad vi ska hitta på rikti...

Av timeless - 29 september 2013 20:47

Ångest är en psykisk sjukdom, tillfällig eller permanent. Det beror på hur man väljer att lösa sina problem och hur man ser lösningarna. Ångest beror många gånger på saker man oroar sig för, det kan vara framtiden-livet-döden-ekonomi-familj och dyl...

Av timeless - 6 september 2013 13:21

Hej alla fina!   Hoppas att allt är bra med er, för med mig är det jävligt bra! =) Ska strax bege mig iväg till jobbet, men först så ska jag ta ut alla hundarna och göra mig i ordning.   Doris fyllde 3år i tisdags tillsammans med sina 9 lev...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vilken av dessa är eran favorit hundras?
 Rottweiler
 Schäfer
 Irish Softcoated Wheaten Terrier
 Dobermann
 Chihuahua
 Lakenois
 Malenois
 Groenendael
 Tervueren
 Fransk Bulldog
 Engelsk Bulldog
 Amerikansk Bulldog
 Amstaff/American staffordshire terrier
 Staff/Engelsk Staffordshire Bullterrier
 Kauvkaskaja Ovtjarka
 Dogue De Bordeaux
 Grand Danois
 Irländsk Varghund
 Prazsky Krysarik
 Pudel (Alla varianter)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards