Alla inlägg under februari 2011

Av timeless - 21 februari 2011 12:43

Sitter ensam hemma just nu, ska snart ta ut the pups till hagen så de får busa lite =) Kanske får de också möjligheten att träffa någon annan buse till vovve?


Var ju ute i helgen med flickorna, förfest hemma hos Nicole och sedan utgång till Sticky Fingers. Dock var jag en aning seg o lite trött, men hade riktigt trevligt ändå förutom att det kan bli lite jobbigt när folk hela tiden frågar: Hur är det med dig? Du ser lite hängig ut, mår du dåligt? Ta en grogg, ta en cider? Hur är det egentligen? Osv, bara för att man är lite trött.


Jag var inte riktigt på alerten kan jag säga, men jag HADE kul hela kvällen =).


Snart beger man sig iväg till Irland och det känns verkligen inte som att det kommer hända, fast allt redan är fixat =) Det känns liksom lite overkligt =P haha.

Men underbart!


Nej, flickor o pojkar. Jag skrev inget viktigt ändå så förstår inte ens varför jag logga in här ;-)


Nu blir det valpbus, sedan plugg + städ!



Av timeless - 17 februari 2011 11:11

En av mina valpar, som tidgare blivit omplacerad - Alice (döpt till Nelly av de andra ägarna) är nu hemma hos mig igen och det är jag glad för. Tack mamma! <3


Alice flyttade från mig när hon var ca 9 veckor till en familj i Vara, men de hade henne bara under 2 veckor och omplacerade sedan hunden utan att ens meddela mig om saken, till en tjej som heter Marija. Marija försökte så gott hon kunda att ha kvar henne men det funkade inte då hon redan hade en valp hemma och vi vet ju alla hur valpar är när de är fler - busiga så in i ... I alla fall, hon löste det så att lilla Alice fick flytta till hennes syster, men hennes syster kunde inte heller ha henne länge så lilla Alice fick flytta till en man i Kungälv som hade henne ett tag men som senare var med om en olycka och kunde inte ha kvar henne han heller. Så hon fick flytta tillbaka till Marija. Jag har haft kontakt med henne hela tiden och hon har hjälpt mig och förstått min oro kring valpen, så igår bestämde vi att hon skulle flytta till en gemensam vän till min familj, då han erbjudit sig att ta hand om henne.


Hon har sovit här inatt, med sina föräldrar och syskon just för att den nya ägaren bara behövde tid att fråga runt på jobb o så om han kunde ha med henne. Det kunde han inte men hans mamma ska ha henne under den tid han är på arbetet. Så det löser sig så sätt.


Och jag är oerhört glad också åt att Marija inte ville ha en krona för henne, hon vill verkligen att Alice kommer till ett bra hem där hon får stanna livet ut, så jag fick tillbaka henne plus massa mat och leksaker, klicker m.m som hon ska ha med sig för inte en spänn.

Jag tar självklart inte en spänn heller, jag ger hellre bort henne till någon jag känner, än att behöva sätta ut en annons på henne o bara ha magkänslan att lita på. Det gick ju inte direkt så bra sist, när jag gjorde de när det kommer till Alice. De kändes bra, de från Vara, men var inte det alls.


Så nu hoppas jag att mitt hjärtegryn får det bra! Kommer alltid ha koll på vart hon tar vägen! <3

Av timeless - 14 februari 2011 12:08

Så har jag haft min första natt i Irland tillsammans med frugan min!

Det känns helt ofattbart att vi faktiskt åker! Från att ha varit en önskan, en dröm att få åka dit, till att bli planering, sparande och bokning. Ah, det finns inte så mycket att säga mer än att jag är oerhört glad att det blir av! =D. Ska bli riktigt kul och har fått kontakt med en tjej som bor där som är svensk, hon har bott där i 12år och har gett mig massa tips på vad som är viktigt att göra när man är där, samt att jag själv hittat en hel del länkar där de finns tips om olika "historiska" platser att besöka =).


Vi ska ju inte bara festa och shoppa liksom, lite kultur får man allt ha med sig också ;-) Så jag har hittat massa olika ställen att besöka, bl.a nerlagda sjukhus, gamla "krigsstationer" osv =). Massa byggnader och platser som är helt ödelagda nuförtiden, förutom turister då som kanske åker förbi en sväng. Ska bli rätt intressant =).


Ska faktiskt bli lite skönt att komma bort en vecka från mina älsklingar också (hundarna), även fast jag älskar dem hur mycket som helst, så är det skönt att ibland få komma bort lite och bara vara, inte behöva göra något annat, där jag inte MÅSTE ta ut mina älsklingar i alla väder =). För det har jag mina snälla föräldrar till, när jag är där. De kommer passa både Arne och Nikita, samt dagishundarna så om de tycker att det ser lätt ut att ha hand om alla dessa så kommer de nog få sig en svängom när jag åker ;-). Det är underbart kul att få vara dagmatte åt sina egna uppfödda valpar, och ha möjligheten att se dem växa upp och utvecklas, men det tär ju ändå på både kropp o själ =P. Så lite skönt med semester ska det allt bli! =).


Sen har min kära moder sagt att jag kan, OM jag vill, även åka iväg nästa sommar/år så kan de passa hundarna igen. Men då är det ju bara Arne och Kita som ska passas och inte valparna ;-). Men hon tyckte jag ska ta mig en sväng till London, det är ett "måste" att ha gjort, att besöka Madam Tassouds vaxkändisar och även någon slags "Evil Dungeon" eller vad det heter. Jag har ju aldrig vart där, men mina föräldrar var där när jag var liten, och jag minns att de hade med sig böcker/häften med bilder hem från Toussads och Dungeon och jag blev verkligen livrädd för den hemska byggnaden med alla döingar och hängda människor med massa blod och dylikt. Det är ju visserligen bara dockor/vaxfigurer, men det ser så jädra verkligt och äckligt ut på bilderna, usch!! *ryser*.. Men vill dit ändå, gillar ju att bli skrämd =P På eget initiativ dock! Haha! =).


Nej, nu ska jag plugga lite, sedan ska vovvarna få sig en kort kissrunda, sedan fortsätta med pluggningen. =).


"Ireland, Here We Come!! " =D

Av timeless - 10 februari 2011 21:32

Haha, såhär på "ålderns dagar" har man gått och blivit glömsk. Jag beställde böcker häromdagen inför denna termins kurser och hämtade ut dem idag. Saken var bara den att jag glömde en bok, så fick beställa den nu. Köpte den på http://www.lycknis.se för endast 260:- , väldigt bra pris tycker jag. De andra böckerna jag köpte hade olika priser, några var billigare än lycknis och några var lite dyrare. De köpte jag på http://www.adlibris.se och där köpte jag även en hundbok, då jag börjat träna Arne och Nikita nu med sina problem. Har börjat separera dem på promenaderna nu, och denna boken handlar om "problemhundar" samt hur man får kontakt osv och hur man ska hantera olika situationer. Har inte börjat läsa den ännu, har bara ögnat igenom den och vad jag kan se är den rejält intressant. Boken heter Kontaktkontraktet och är skriven av Eva Bodfält.


Anledningen att jag "separerat" Arne och Nikita på promenaderna nu, är för att jag märker att båda är så mycket bättre på promenad UTAN varandra.

Jag kan ge ett exempel:


Jag har båda med mig på en promenad, när jag går med dem ihop. Jag har Arne i vänsterhand, och Nikita i höger. Nikita går spänt, och nästan som om hon "trippar på tårna" när Arne är med, och han går också spänt, drar mycket åt sidorna för att markera och de är väldigt uppmärksamma på omgivningen. Så fort det kommer någon, en människa eller ett ekipage (människa med hund) så reagerar de båda. Är det bara en människa så bryr sig inte Arne, medan Kita kan spänna sig än mer och verkligen säga till med kroppsspråket att "Kom inte nära min flock, jag vaktar den" och kommer folk för nära, typ en halvmeter till 1cm avstånd så kan hon bli arg och hoppa emot och morra. Jag har i alla fall tur att "TA I TRÄ" hon inte bits. Hon har aldrig bitit någon, och jag känner mig säker att hon inte gör det heller, men hon kan däremot hoppa upp på någon och skälla på dem, men bitit har hon aldrig hittils gjort. Jag säger inte att jag är 100% på att hon ALDRIG kommer att göra det, för det kan ingen vara. Men vad jag sett hittils av kroppsspråk och så som hon "varnar", visar hon mig att hon inte tänker bita, utan endast skrämmas och varna.


Arne bryr sig ju inte om människor, han gör ingenting. Kan väl hända en gång på 200 att han skäller 1-2ggr men inget annat. Kommer det däremot en hund, när Nikita är med, ja då är det en annan femma. Arne ser hunden, ALLTID, innan Nikita och spänner sig och småmorrar vilket gör att Kita uppfattar att något är på gång. Så hon spänner hela kroppen, försöker hitta "felet" i bilden och när hon finner hunden som Arne morrar mot, ja då jävlar blir det ett hejdundrande utfall. Och eftersom att hon inte kommer någonstans, då jag tack och lov är tillräckligt stark att hålla emot henne, så blir hon än mer rabiat och tar istället tag i Arnes koppel och tuggar på det samtidigt som hon morrar, viftar på svansen och kastar runt Arne som ett löv.

Det låter brutalt, och ser även brutalt ut när hon gör detta, men jag lyckas i alla fall alltid få henne att släppa Arne ganska så fort. Det är dock inte så lätt att lugna ner henne när Arne är med, för hon ska vakta honom OCH mig, då jag också är på helspänn när jag går med båda just för att jag vet hur de blir vid hundmöten, samt hur Kita blir vid vissa människomöten.


I Alla fall, jag går med dem separata rundor nu, visst Arne får gå ihop med valparna men han går med "stil" ihop med dem i alla fall, han drar inte utan går väldigt lugnt och sansat bredvid mig på min vänstra sida. Tittar lite på mig för att "fråga om lov" när han vill kissa/bajsa o jag säger varsegod så gör han ifrån sig. Sedan återgår han till ursprungsläget. Om valparna håller på och busar med varann eller drar huller om buller, då säger han till dem genom att skälla på dem och knuffa omkull dem lätt. Sedan lägger de av. När de kommer hundar så visst gör han utfall och skäller som han kan göra med Nikita, men ÄNDÅ inte lika hårt om man säger så. Han är lättare att hantera och mycket lugnare, och inte lika hetsig vid hundmöten. Han trippar inte heller på tårna när Kita inte är med, som han annars gör när hon faktiskt är med.


Kita är SÅÅÅÅ jävla underbar när jag går själv med henne, henne går jag HELT själv med allt som oftast nu för tiden. Hon lunkar fram, eller vad det heter, hon går väldigt långsamt, nosar mycket, kissar lite här och var och tar mycket kontakt med mig. Hon bryr sig inte alls lika mycket om människor när hon är själv som hon gör när Arne är med, hon kanske blir sur på 1 av 20 jämfört med 6 av 10 när hon går med Arne, och då är det oftast bara de som springer förbi henne, eller de som går väldigt fort och bestämt förbi. Men ändå väldigt lätt att lugna ner.

Samma sak vid hundmöten, när hon går själv och vi möter hundar, så blir jag dels inte lika spänd och "stressad" som tidigare utan kan prata lugnt med henne och säger Nej! Nu lägger du av gumman. Kom här! Och sp börjar vi busa istället eller så kollar vi bara på när hunden går förbi och hon gör knappt något, ibland kan hon hoppa och morra, men inte alls med samma kraft och rabiata sätt som när Arne är med på promenaden.


Nej, det kanske låter konstigt. Men jag känner att det ÄR faktiskt mycket enklare att gå med dem ifrån varandra. Arne utan Kita, och Kita utan Arne. De funkar mycket bättre så =).


Nu ska jag snart gå ut med alla hundar, fast i separata omgångar.


Först går jag med Arne, Doris och Barbro (min morfars hund, passar henne nu då han är sjuk =(    ) sedan går jag en ensam runda med Kita. Och sen ska vi lägga oss alla 4 i min säng, och mysa. Ja! Det är trångt, men mysigt =) Haha, så jag får stå ut helt enkelt  =).. Jaja, men nu alla godingar, så blir det snart sista nattrundan då med hundarna, sedan ska jag nog lägga mig för imorgon ska jag äntligen börja plugga igen =)

Av timeless - 6 februari 2011 01:17

Jag fyller år på onsdag för er som vill veta, 1 år närmare 30 eller vad säger man? Haha, närmare 30 än 10 i alla fall    Hahah!

Nej men det är väl som vanligt, är ju inte direkt en jämn siffra. Det är lite kul så sätt, för efter att man fyllt 20 så firar man nästan bara sin födelsedag på ett rejält kul sätt om det är jämna siffror, typ som 25, 30 35 osv, men inte när man fyller 21,22,23,24 osv för det är ju "inget speciellt" man blir ju bara ett år äldre och då firar många vanligtvis bara när de blir jämna siffror som sagt, och efter 45 så firar man inte alls, för då är man inte heller 45 utan man är istället 25 ;-) Haha. Jag blir i alla fall 22 för er som vill veta, och kan säga att för varje år som går så utvecklas jag också som människa. Jag har alltid vart den "fega" typen, som bara stått tyst och tagit emot skit, men har lärt mig att bli bättre på det och stå emot och kasta tillbaka skit på den som försöker kasta skit på mig. Och det är jag jävligt nöjd med, för man kan inte längre göra detta, utan att jag står upp för mig själv. Men kan säga såhär "I´m picking my fights", är det något jag anser vara löjligt att inte hänga i granen så blir det ingen big deal av saken, men är det däremot något som gör att min bägare rinner över.... Då attans rabarber    Haha! Nej men något bättre har jag blivit i alla fall på att stå upp för mig själv.


Nu är det fanimig inte långt kvar till Irland och efter att ha pratat med en hel del folk om Irland så är det inte direkt så att man längtar mindre, enda "nackdelen" hittils är väl att vårat hotell är beläget rätt så "far out of town", om ni förstår vad jag menar?. Så det blir buss eller taxi varenda gång vi ska bege oss in till stan, men sån tur är så finns det något slags "5-dagars pass" som man betalar 200kr för så kan man åka buss "gratis" under 5 dagar, alla bussar utan nattbussarna visserligen, men då får vi väl splitta en taxi =).

Så det löser sig nog oavsett!


Erbjuder er här ett par låtar, gällande mitt humör just nu!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vilken av dessa är eran favorit hundras?
 Rottweiler
 Schäfer
 Irish Softcoated Wheaten Terrier
 Dobermann
 Chihuahua
 Lakenois
 Malenois
 Groenendael
 Tervueren
 Fransk Bulldog
 Engelsk Bulldog
 Amerikansk Bulldog
 Amstaff/American staffordshire terrier
 Staff/Engelsk Staffordshire Bullterrier
 Kauvkaskaja Ovtjarka
 Dogue De Bordeaux
 Grand Danois
 Irländsk Varghund
 Prazsky Krysarik
 Pudel (Alla varianter)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards