Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Blir så förbannat trött..

Av timeless - 17 oktober 2010 14:17

Jag blir riktigt förbannat trött på folk som tror att jag säljer mina valpar till vem som helst.

Jag tar ut valparna på gården 1-2 ggr om dagen, runt 30-50min varje gång så de får springa av sig, leka , underrsöka, träffa folk, hundar, människor. När jag märker att de är trötta så tar vi in dem igen.


Grejen är den med utevistelsen att den slutar alltid likadant, nämligen att folk jag inte ens känner kommer fram, frågar vad det är för ras och sedan börjar disskutera med sin vän/flickvän-pojkvän/mamma/pappa osv om vilken hund de ska köpa och vilken som är finast och de vill ha den finaste osv. UTAN att ens disskutera något med mig. Sedan säger de att JA men DEN valpen SKA vi nog ha, JA det ser ut som att det blir just DEN valpen.

Fortfarande utan att ha disskuterat saken med mig.


Bara för att det är blandrasvalpar jag föder upp så innebär inte det som så många tror att jag vill tjäna pengar på dessa. Jag är väldigt mån om vart mina valpar hamnar, och jag säljer inte till vem som helst. När jag först lade ut min annons så fick jag hur många svar som helst från folk som var intresserade, men jag har nekat de flesta då många utav dem verkligen inte passar in i min värld, bland mina valpar. Jag säljer inte dessa valpar till vem som helst för att bli av med dem, jag säljer dem till hem där jag känner en trygghet, där jag vet att valparna får stanna livet ut, och de allra flesta av dem som har hem idag får hem hos folk jag känner, där jag kan ge råd och stöd om det skulle behövas.


Sen är det vissa människor som kommer fram när vi är ute också som säger att valparna SKA ju vara GRATIS för det var ett misstag och då ska dem inte kosta pengar.

Jag kan säga att för det första så KOSTAR DEM PENGAR! Det är inte gratis att föda upp en valpkull, renras som blandras. Det kostar att vaccinera, id-märka, avmaska, vet.besikta osv. Det kostar pengar med foder, leksaker, rengöringsmateriel och annat smått o gott(torkypapper, rengöringsmedel,tidningar, såpa, svampar, diskborstar, moppar m.m ) Det finns också en kostnad som inte går i pengar, nämligen ENGAGEMANG, ORK, GLÄDJE, VILJA, OCH EN JÄVLA MASSA TID!.

Sen förstör dem en hel del också, som sedan kommer kosta en del att "bygga upp" igen, bland annat kablar, tapeter, dörrar, soffan i mitt rum, lampor, golv m.m OCh det är inte direkt heller gratis.


Jag har dessutom satt ett pris på valparna som jag anser inte vara för högt och inte vara för lågt. Anledningen till det är att man får tänka på utgifterna man har när man har valpar, att valpköparna är seriösa (vilket många inte är ändå, men man får lära sig sålla bland de seriösa och oseriösa, därför har många blivit nekade), sen om man har råd att köpa hund så ska man också ha råd att ha den. Det kostar att ha hund, det är inte gratis. Skulle jag skänka bort mina valpar så hade vemsomhelst velat ha, just för att dem är gratis. Då kan valparna hamna vart som helst. Men jag är MÅN om mina valpar, vill att de ska hamna i bra hem, där de får stanna, där jag kan lita på att de får det bra!.


Visst, valparna var ett misstag, men jag valde att behålla dem. Och eftersom att jag valde att behålla dem så har jag ett ansvar, ett ansvar att se till att de får en så god uppväxt som möjligt, att de hamnar i de bästa hemmen som går att finna till dem, och att de levereras friska med chip, vet.besiktning, vaccinerade avmaskade osv.

Jag lägger ner en hel del tid i dessa valpar, massa engagemang, lust och vilja. Jag tycker det är KUL med dessa valpar, och jag är glad att de finns till trots att de var ett misstag.


Så ni som tror att NI själva kan bestämma att ni ska köpa valp av mig, UTAN att jag godkänt er som köpare kan ju tänka en gång till extra. JAG bestämmer vart mina valpar hamnar, INTE ni!

Och dem är inte gratis!.


Och därmed BASTA!!


Så, nu har jag tagit o ventilerat mig lite! Back to the puppies!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av timeless - 23 juni 2023 21:51

Eller vad är det man säger? Var väldigt längesedan jag skrev här och väldigt mycket har hänt i livet sedan dess. Av mina 4 hundar har jag i dagsläget bara kvar en, lilla Barbro som en gång i tiden var min morfars. När han gick bort så fick jag ...

Av timeless - 3 juli 2017 21:54

När det kommer till mina djur har jag alltid sagt att när dagen kommer då det blir dags för dom att lämna mig, så ska jag inte dra ut på det utan låta dom gå med värdighet. Jag trodde länge och ofta att Kitas tid var kommen för längesedan. Hon har...

Av timeless - 14 mars 2017 23:37

Yes! På torsdag är det dags. Då åker vi äntligen till London för att bland annat shoppa och träffa min fruga Nicole =D ska bli så skoj! Har aldrig vart i London, men har ju vart i Storbritannien tidigare dock =P Vet inte vad vi ska hitta på rikti...

Av timeless - 29 september 2013 20:47

Ångest är en psykisk sjukdom, tillfällig eller permanent. Det beror på hur man väljer att lösa sina problem och hur man ser lösningarna. Ångest beror många gånger på saker man oroar sig för, det kan vara framtiden-livet-döden-ekonomi-familj och dyl...

Av timeless - 6 september 2013 13:21

Hej alla fina!   Hoppas att allt är bra med er, för med mig är det jävligt bra! =) Ska strax bege mig iväg till jobbet, men först så ska jag ta ut alla hundarna och göra mig i ordning.   Doris fyllde 3år i tisdags tillsammans med sina 9 lev...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vilken av dessa är eran favorit hundras?
 Rottweiler
 Schäfer
 Irish Softcoated Wheaten Terrier
 Dobermann
 Chihuahua
 Lakenois
 Malenois
 Groenendael
 Tervueren
 Fransk Bulldog
 Engelsk Bulldog
 Amerikansk Bulldog
 Amstaff/American staffordshire terrier
 Staff/Engelsk Staffordshire Bullterrier
 Kauvkaskaja Ovtjarka
 Dogue De Bordeaux
 Grand Danois
 Irländsk Varghund
 Prazsky Krysarik
 Pudel (Alla varianter)

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards